André Geertse

Een van de kunstboekjes die van André Geertse uitgegeven zijn, heeft de mooie titel Alles kan altijd anders verteld worden. Zijn kunst zou je welhaast het praktisch bewijs bij die stelling noemen.

Geertse maakte in juni 2016 zijn Espace Enny-debuut tijdens de derde etappe van Ware Aard. Zijn schilderijen waren steeds directer herkenbaar als echte André Geertses, terwijl ze onderling heel divers konden zijn. Het grote kunstwerk Universal Form in Progress Section June liet dat goed zien: het werk is eigenlijk een reeks van meerdere kleine, abstracte schilderijtjes (24×18 cm), die er steeds anders uitzien qua ‘voorstelling’, schilderwijze en benadering. Hun maker vertelde ons eens: ‘Je ontwikkelt als kunstenaar een eigen handschrift, wat de werken in retrospect een eigen gezicht geeft.’ Maar ook dat handschrift kan altijd anders ‘verteld’ worden, laat hij zien, zonder dat het aan herkenning inperkt.

Geertse werkt niet alleen op ‘traditionele schilderkunstige’ ondergronden als doek en paneel, maar gebruikt bijvoorbeeld ook agenda’s en dagboeken die én drager én leverancier van beeldelementen worden. Je ziet lagen verf onder de bovenste, krijgt onherroepelijk het gevoel dat zich daar nóg meer lagen onder verschuilen, waardoor het schilderproces invoelbaar wordt. En je beseft: ook dit schilderij had er heel anders uit kunnen zien.

Geertse studeerde, woont en werkt in Tilburg, en exposeert in musea en andere expositieruimes in het hele land en in België. Hij is geboren in Vlissingen. Het Zeeuwse landschap en de zee zijn – ondanks de Brabantse standplaats van zijn maker – nog steeds voelbaar in Geertses oeuvre.

Voor meer informatie of werk, kijk op www.andregeertse.eu