UITGESTELD Zomertentoonstelling GRAFISCH

26 juni t/m 7 augustus 2022

Wegens omstandigheden is de galerie helaas voorlopig gesloten. Dat betekent ook dat de aankomende tentoonstelling GRAFISCH tot het najaar uitgesteld wordt. We kijken ernaar uit om u dan weer te kunnen ontvangen.

Wat betekent ‘grafisch’ precies? Het is een woord dat vele soorten afgedrukte en vermenigvuldigde media beslaat: van zeefdrukken tot etsen. In de taal van de kunst heeft het woord ‘grafisch’ ook vaak een andere strekking: de visuele indruk van een kunstwerk. Dan wordt er bijvoorbeeld gezegd: ‘Dat is een sterk grafisch beeld!’ 

Dat wil meestal zeggen dat er minder of meer sprake is van een abstract of geometrisch lijnenspel, al dan niet in combinatie met een vlakverdeling in zwart-wit, kleur, of puur materiaal. Daarbij is het gebruikte medium of het gebruikte materiaal niet in eerste plaats van belang. Zo’n beeld kan op veel verschillende manieren ontstaan en heel diverse vormen aannemen.

Die bredere invulling van ‘grafisch’ willen we laten zien in de groepstentoonstelling GRAFISCH. Elk van de deelnemende kunstenaars zet op geheel eigen wijze sterke grafische beelden neer. Maar misschien komt u wel tot een heel eigen definitie van wat ‘grafisch’ is. U bent dan ook van harte uitgenodigd om de tentoonstelling te bezoeken in galerie Espace Enny (Laag-Keppel).
 
We hopen u bij de opening te zien, op 26 juni, vanaf 15:00.

Download hier de uitnodiging
 
Deelnemende kunstenaars
Kees Bierman, Margreet Bouman, Erik de Bree, Jan Willem Henssen, Geertje van den Kamp, Ton van Kints, Ronald Ruseler, Tonneke Sengers, Vincent Uilenbroek en Frans Verheij.

Kees Bierman begon zijn kunstcarrière als graficus. Langzaam maakte hij een overstap naar het driedimensionale, en legde hij zich toe op collages en beelden. Daarnaast was hij jarenlang docent aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Eugène Terwindt schreef over hem: ‘Bierman wil: niet-functioneel maar andere materialen op andere plekken en vooral in een afwijkende context.’
 
Vanaf de jaren 80 vormt het werk van Margreet Bouman één geheel. Daarin is zijzelf aanwezig: aanvankelijk als persoon, later bijna uitsluitend als portret. Zelfportretten maken draait voor haar niet om de gelijkenis. Omdat het onderwerp eenduidig is, kunnen de gebruikte media zo divers mogelijk zijn. De afgelopen jaren is de nadruk meer komen te liggen op werk op papier met waterverf.
 
Erik de Bree werkt in series zodat hij zijn fascinaties in de volle breedte kan onderzoeken en uitwerken. Hij maakt onder meer schilderijen, aangepaste en bewust beschadigde foto’s, en collages. Het gedeelde uitgangspunt van al die series: hoever kan De Bree gaan in zijn aanpassingen en beschadigingen, zonder dat het beeld zijn kracht verliest?
 
Jan Willem Henssen heeft een jarenlange achtergrond in architectuur, interieurontwerp en productontwikkeling. Sinds een aantal jaren maakt hij met behulp van de computer geometrisch-abstracte ontwerpen. Het uitgangspunt is de getallenreeks van Fibonacci en het daaraan gerelateerde getal Phi. Op basis hiervan worden onder meer de kantelingen en de kleuren bepaald, en daarmee de compositie.
 
Geertje van de Kamp laat zich inspireren door gevouwen papier: van muizentrappetjes tot origami. Haar schilderijen bestaan uit twee glasplaten, met een kleine tussenruimte; op elk van hen een vergelijkbare afbeelding. Door minieme verschuivingen of verschillen tussen de twee voorstellingen, ontstaat er een gevoel alsof het beeld omklapt. De indruk van het schilderij wordt daardoor anders vanuit elke hoek en bij elke lichtval.
 
Ton van Kints heeft een voorkeur voor materialen die weerstand bieden en ongeschikt zijn als neutrale drager voor kunstwerken. Hij verkiest vitrage boven schilderslinnen en maakt het liefst reliëfs van stukken hout die net niet goed op elkaar aansluiten. De kunstenaar heeft weliswaar zijn eigen wil, maar het materiaal heeft dat ook. Dat spanningsveld is altijd terug te zien.
 
Ronald Ruseler is een enthousiast reiziger. Zijn herinneringen aan die reizen construeert en transformeert hij in zijn kunstwerken. Elementen als kleur en symboliek functioneren als verwijzingen naar waar hij is geweest. Wat een abstract schilderij lijkt, is bij nader inzien vaak een gecomprimeerde weergave van een groot landschap, of een andere herinnering aan een van zijn reizen.
 
De kunst van Tonneke Sengers heeft een sterke band met architectuur; niet geheel verrassend voor iemand die monumentale vormgeving studeerde. Wat wél verrassend is, is dat haar minimalistisch ogende kunstwerken altijd wel een opvallende associatie oproepen met de buitenwereld. Dat komt ook omdat Sengers’ muurschilderingen en -sculpturen voor een bepaalde ruimte gemaakt zijn en daardoor nooit volledig abstract worden.
 
Vincent Uilenbroeks oeuvre gaat eigenlijk over het schilderproces en alle randzaken daaromheen. Wat je normaliter niet terugziet in een schilderij - sjablonen, tape, de restvormen op de ateliermuur - verheft hij tot het kunstwerk zelf. Het gaat het om het gebied buiten de kaders. Die houding resulteert in een hybride van schilder-, installatie- en graffitikunst; tussen abstractie en een zweem van herkenbaarheid.

Frans Verheij houdt van water, lucht en verf: hoe zij allemaal veranderen door licht en beweging. Hij slaat die beelden - die indrukken - op en koestert ze. Die beelden zijn op een gegeven moment zo duidelijk dat ze geschilderd móéten worden. Tijdens het schilderen ontstaan ook weer nieuwe beelden die soms direct, soms later, of zelfs veel later geschilderd worden.



« Terug naar het agendaoverzicht


Espace Enny  |  Dorpsstraat 14  |  6998 AB Laag Keppel  |  0314 381808  |  [email protected]  |  www.espaceenny.nl